7 november ben ik naar een workshop 'leerstrategieën van hoogbegaafde kinderen' geweest. Dit was een erg interessante,
maar vooral leuke workshop!
We hebben het over de volgende onderdelen gehad:
- Mindmap
- Snellezen
- Topdown & bottum up
- Deeplevel learning
Ik bleek een compleet verkeerd beeld te hebben van een
mindmap en hoe die gemaakt moet worden. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je er
afbeeldingen bij moet tekenen om associaties te leggen. Ik dacht gewoon dat het
een uitgebreide woordspin was. Dit heeft Marianne heel goed weten uit te
leggen. Ook heeft Marianne heel goed uit kunnen leggen hoe je beide
hersenhelften gebruikt bij het maken van een mindmap. Je linkerhersenhelft
gebruiken we voornamelijk tijdens de les, omdat je daar met volgorde, spraak,
regeltjes, etc. bezig bent. Je rechterhersenhelft gaat meer over kleuren,
beelden en patronen. die hersenhelft gebruiken we eigenlijk nauwelijks in de
les. Bij het maken van een mindmap dus wel. Je onthoudt ook 5 á 10 keer beter
als je beide hersenhelften gebruikt. We gaan dus nu allemaal aan de mindmap!
Wat betreft snellezen was ik ook erg verbaasd. Dit blijkt
een vaardigheid te zijn die je jezelf aan kunt leren. Wij zijn in eerste
instantie gewend om in ons hoofd mee te praten, dit wordt ook wel
subvocaliseren genoemd. Hierdoor lezen we een bepaald aantal woorden per minuut
(tussen de 150 en 250 gemiddeld). Het is echter zo dat onze hersenen veel meer
woorden per minuut aankunnen (zo'n 850 tot 1400 aantal woorden per minuut
gemiddeld). Wat we dus eigenlijk moeten doen is onze ogen dwingen om sneller
over de regels te gaan en juist niet in ons hoofd mee te lezen.
Wat uit de workshop ook duidelijk naar voren kwam, is dat
hoogbegaafde leerlingen vaak op een andere manier leren. Ze hebben er een
andere strategie voor. Normaal gesproken leren wij in stapjes. Per les bekijken
we een ander doel. Dit wordt ook wel ‘Bottum up’ leren genoemd.
Wat we bij zo’n les vaak niet doen is het einddoel
bekijken. Groep 3 mag toch best weten dat ze de vaardigheden die in die groep
aan de orde komen, nodig hebben in bijvoorbeeld groep 8 en welke betekenis iets heeft voor in de wereld? Hoogbegaafde kinderen
willen namelijk eerst weten waarom ze iets moeten leren en ze bekijken daar ook
eerst de samenvatting/conclusie bij. Pas daarna gaan ze het ook daadwerkelijk
leren. Dit wordt ook wel ‘Top down’ leren genoemd.
Ten slotte kregen we informatie over de leerstrategie ‘Deeplevel
learning’. In het kort wil dit eigenlijk zeggen dat hoogbegaafde kinderen veel ‘dieper’
willen leren. Ze willen verbanden leggen en conclusies trekken. Ze willen
dieper en abstracter denken. Hier wordt bijvoorbeeld tijdens toetsen heel
weinig naar gevraagd en dit kan tot veel frustratie leiden.
Datgene wat me van alles het meest is bijgebleven, is dit
filmpje. Daarin werden cijfers genoemd over
hoogbegaafde kinderen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld, dat maar 16 % van de
hoogbegaafde leerlingen slaagt op een universitaire opleiding. Dit vond ik
schokkend weinig. Er is veel meer leerrendement te halen als de reproductieve vragen worden aangevuld met diepere denkvragen.
Al met al was dit een zeer waardevolle workshop!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten