donderdag 6 december 2012

Apps uitproberen

22 november mochten de hoogbegaafde leerlingen (18) van de micadogroep uit Terborg alle apps uitproberen die al op de Ipad stonden. Van alle apps konden ze aangeven wat ze ervan vonden en waarom, maar ze konden ook aangeven of er nog een app was die ontbrak.

Nu bleek al vrij snel dat ze van veel apps nog niet wisten hoe ze die moesten gebruiken. Sommige leerlingen gingen daarom erg snel naar een volgende app. Vaak konden ze de goede knopjes niet vinden, of waren er inlog-gegevens nodig om de app te gebruiken. Ze vulden dan in dat de app niet leuk was en namen niet de moeite er verder naar te kijken.
Een voorbeeldapp is 'preziviewer'. Ik heb deze app ook even uit kunnen proberen en kwam voor mezelf tot de conclusie dat ik het een erg leuke en handige app vond. Ik weet namelijk wat prezi is en wat je ermee kunt doen, terwijl eigenlijk alle leerlingen van de micadogroep aan mij vroegen wat ze nou eigenlijk met de app konden. Heeft deze app dus wel zin als de leerlingen geen preziaccount hebben?

Daarnaast maakten ze veel langer gebruik van apps die ze leuk vonden en waarvan ze wel snel wisten hoe die te gebruiken waren. Als ze het in het begin al leuk vonden, namen ze ook de moeite om er dieper op in te gaan. Ze gaan dan nog meer knopjes uitproberen, omdat ze steeds nieuwsgieriger worden waar die voor zijn. Enkele leerlingen hadden binnen een halfuur al bijzondere knopjes gevonden, waar ik in eerste instantie even vlug overheen had gekeken.

Wat erg opviel, was dat ze hun mening in eerste instantie niet goed met argumenten wisten te onderbouwen. Als ze een app bijvoorbeeld niet leuk vonden, dan schreven ze eronder 'omdat het saai is'. Bij veel kinderen heb ik doorgevraagd met 'waarom dan?'.

Ten slotte vond ik het erg bijzonder om verschillende theorie over hoogbegaafde kinderen (onder andere van de workshops waar ik ben geweest) nu in de micadogroep terug te zien. Veel kinderen hebben op school nooit veel moeite moeten doen om ergens achter te komen. Als ze dus een app voor zich krijgen waar ze niet snel te weten komen hoe hij werkt, dan leggen ze die aan de kant. Maar aan de andere kant kunnen ze ook heel diep op een onderwerp ingaan, wat te zien was bij de 'leuke' apps.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten